عکاسی خیابانی به طور گسترده ای به عنوان یک شیوه و سبک در جهت بیان مفاهیم،
تولید محتوا و تصویر و نحوه نگرش افراد به جامعه و اشخاص پذیرفته شده
و مورد توجه و اقبال گسترده مردم و جامعه عکاسی واقع گردیده
و به لطف پیشرفت تکنولوژی این رویکرد نمود بیشتری نیز پیدا کرده است.

قبل ازهرچیز لازم است قوانین مربوط به شرایط عکاسی در مکان های عمومی درهرکشوری را از طریق مراجع ذی ربط دریافت ومطالعه نمایید.
تا ضمن رعایت قوانین کشور و امنیت خود وحفظ حریم شخصی افراد جامعه، بتوانید تمرینات قید شده در کتاب را به تناسب شرایط و قوانین کشور اجرا نمایید

مقاله ی زیر مقدمه ای است پیرامون عکاسی خیابانی برگرفته از کتاب عکاسی خیابانی اثر” اریک کیم”

درباره ی نویسنده

اریک کیم بی شک یکی از مهم ترین و فعال ترین افراد در این زمینه است.
حضور فعال و قوی او در شبکه های اجتماعی گواهی بر میزان فعالیت حرفه ای این عکاس کره ای آمریکایی است.
او بارها و با صراحت مأموریت خود را فعالیت در زمینه عکاسی خیابانی و گسترش آن اعلام نموده است.
اریک کیم مطالعات بسیار عمیق و گسترده ای در زمینه عکاسی خیابانی و تاریخ آن انجام داده
و تمام این مطالعات و تجربیات را با زبان و بیانی بسیار روان و جذاب به علاقه مندان منتقل می کند.
وی با وجود فلسفه و بینش عمیقی که به عکاسی خیابانی دارد،
نوشته هایش فاقد اصطلاحات ثقیل و پیچیده است واز این رو برای عموم علاقه مندان عکاسی خیابانی بسیار کاربردی و جذاب است.

 

ظاهرا این نوع عکاسی  با زندگی اریک کیم عجین شده است زیرا آن را نوعی شیوه زندگی می داند.
در واقع او عکاسی خیابانی را زندگی می کند و در آن نفس می کشد.
این رویکرد باعث شده منبع باز او روزبه روز گسترش بیشتری پیدا کند.
نگرش و فلسفه او به عکاسی خیابانی دارای روح و عمقی زنده و تجربه شده است.
وی در بخشی از کتاب، نگاه معنادار و عمق علاقه اش به آن را چنین بیان می کند:

“عکاسی خیابانی برای من فقط عکاسی نیست. این یک روش زندگی است.”

 به من شانس ماجراجویی بیشتر را می دهد، به من کمک می کند تا زیبایی دنیوی و عادی را درک کنم.
به من کمک می کند تا احساساتم از دنیا را از طریق عکس هایم شرح دهم.
باعث می شود من احساس سرزندگی کامل تری کنم.

کلیات عکاسی خیابانی

 

  چه بخواهیم عکاسی را به عنوان رویکردی هنرمندانه در نظر بگیریم یا از آن در جهت ارائه یک مستند خبری و اجتماعی استفاده کنیم و یا حتی از آن به عنوان وسیله ای برای تفریح و سرگرمی بهره ببریم،
ناگریز پذیرش هر کدام از این رویکردها و بهره مندی ها شامل تعاریف، زمینه ها، اجرا و مشخصه های مربوط به خود هستند.

عکاسی خیابانی چیست؟

در حال حاضر تمام پاسخ هایی که به این سال داده شده است را ندارم،
اما تلاش میکنم یک نتیجه گیری منطقی، بر اساس معنایی که از «
عکاسی خیابانی» درک می کنم، برسم؛
لذا این مقاله را به عنوان تلاشی برای بازتاب فهم نظرات شخصی ام در نظر بگیرید
و امیدوارم با بهره گرفتن از نظرات و دیدگاه های من، بتوانید به نتیجه گیری و دیدگاه شخصی خودتان برسید.

عکاسی خیابانی چه نیست؟

من باور دارم که اغلب، بهترین راه برای تعریف یک مفهوم، مشخص کردن چیزهایی است که در تعریف آن مفهوم مورد نظر نمی گنجد.
برای مثال، ما نمی دانیم چه عواملی باعث شادی ما می شود،  اما به خوبی می دانیم چه عواملی شادی را از ما میگیرد؛
عواملی مانند طی کردن مسیر رسیدن به محل کار در آغاز صبح، داشتن رئیس بیش از حد سختگیر، و غیره.
بنابراین به زبان ساده، جستجوی شادی، اجتناب از ناخشنودی است.

با توجه به آنچه که بیان شد، بحث خود را با تشخیص آن چیزهایی که به اعتقاد من «عکس خیابانی» نیست،
آغاز می کنم و برای این منظور، به بررسی دو ژانر محبوب که دقیقا مخالف روح این نوع عکاسی است، می پردازم.

۱. عکاسی منظره 

اگر من عکسی از یک درخت، آب و یک غروب خورشید را ببینم آن را به عنوان «عکس خیابانی» در نظر نمی گیرم،
چراکه موضوع اصلی در عکاسی منظره، طبیعت است؛
بنابراین من احساس می کنم در عکاسی خیابانی به وجود یک عنصر “شهری” نیاز است.

۲. عکاسی استودیویی

عکاسی استودیویی ژانر دیگری است که آن را نیز به عنوان عکاسی خیابانی در نظر نمی گیرم،
زیرا طبیعت عکاسی استودیویی برخورداری از موارد از پیش تصور شده زیادی است که رویکرد آن را اندکی مصنوعی میکند.
در این نوع عکاسی، مدل،آرایش، مو، پس زمینه وغیره همه در کنترل عکاس، گریمور و نورپرداز است
و این طبیعت دستکاری شده و قابل پیش بینی، در تقابل با عکاسی خیابانی است که نیاز به اجزاء خودانگیخته و غیرقطعی دارد.

عکاسی خیابانی باید بی هوا باشد. به گمانم این تصور چالش برانگیزترین بخشی است که در این مقاله مطرح می شود.
من معتقد نیستم که این نوع عکاسی باید بی هوا باشد.
ممکن است بهترین عکس های خیابانی بدون اطلاع سوژه و بی هوا گرفته شده باشند
اما فکر نمی کنم که این عامل تنها عنصر ضروری باشد. 

عکاسی به روش ویلیام کلین

“ویلیام کلین” با این روش تحریک، سوژه هایش را به چالش کشیده است.
اما چطورعکس ها می تواند واقعی و معتبر باشد وقتی او به سادگی به سوژه هایش می گوید چه کاری انجام دهند؟

کلین به ما این گونه پاسخ می دهد که با وجود آنکه خود او سوژه هایش را برای بروز دادن یک واکنش یا قیافه خاص تحریک کرده است
اما در نهایت این سوژه ها بودند که چنین واکنشی نشان دادند.
به عنوان مثال به عکس زیر توجه کنید که عکسی بی هوا نبوده:

این عکس یکی از برجسته ترین و نمادی ترین عکس های ویلیام کلین است.
در این عکس بچه ای با تفنگ و با نگاهی سرشار از خشم و شرارت، اسلحه اش را مستقیما به سمت عکاس نشانه رفته است.
ممکن است این عکس به اندازه کافی بی هوا به نظر برسد اما در قاب بعدی که ویلیام کلین با ما به اشتراک می گذارد،
می بینیم که کودک می خندد و کاملا از حضور عکاس آگاه است.

از ویژگی های جالب توجه این کتاب،
می توان به انتقال تجربیات به زبانی ساده، برای تبدیل شدن شما به یک عکاس خلاق و آشنا با اصول اشاره کرد
که باعث می شود تنها با یک موبایل و بهره گیری از نور و سوژه مناسب عکاسی ارزان را تجربه کنید. به یاد داشته باشید برای فروش خوب در فروشگاه های اینترنتی یا مارکت پلیس هایی مثل فروشگاه دیجی کالا داشتن عکس خوب وجه تمایز کالای شما با سایرین می شود.

به طور کلی، در این کتاب با عنوان «مقدمه ای بر عکاسی خیابانی» به نوعی، نگاه و مقدمه ای است

شامل تعاریف مختصری از عکاسی خیابانی و در واقع مقدمه ای بر نحوه کار و تکنیک ها و روش های اجرای کار عکاسی خیابانی است.
امروزه دسترسی به عکس های این اساتید به راحتی صورت میگیرد
اما گرفتن عکسی هم سطح، متفاوت و یا مشابه با کارهای این بزرگان و پا گذاشتن در جای پای آنان،
بسیار دشوار، و از طرفی نیازمند بررسی آثار آنها، دانش، خلاقیت، پشتکار، تجربه و همچنین نگاهی متفاوت است.

 

بزرگان عکاسان خیابانی

 در عکاسی خیابانی عکاسان صاحب سبک و بسیار معروفی فعالیت نموده اند؛ از هنری کارتیه برسون فقید گرفته تا مارتین پار، ویویان مایر، دیان اربوس، الکس وب، بروس گیلدن و بروس داویدسون و گری وینوگراند.
امروزه دسترسی به عکس های این اساتید به راحتی صورت میگیرد
اما گرفتن عکسی هم سطح، متفاوت و یا مشابه با کارهای این بزرگان و پا گذاشتن در جای پای آنان، بسیار دشوار و از طرفی نیازمند بررسی آثار آنها، دانش، خلاقیت، پشتکار، تجربه و همچنین نگاهی متفاوت است.

 عکاسان بسیاری سعی کرده اند به عکاسی خیابانی هویت و معنای تازه ای ببخشند
و بعضی نیز در جهت توضیح مفاهیم این نوع عکاسی تلاش های فراوانی صورت داده اند.
آنان زمان بسیار زیادی را صرف گرفتن عکس و کسب تجربه کرده
و عکس های بی شماری را در فضای مجازی و نمایشگاه ها و یا در قالب کتاب ارائه داده اند.
در این میان عده ای نیز تلاش نموده اند
تا سبک و تجارب ویژه خود را با استفاده از شیوه های متفاوتی نسبت به دیگران،
مانند وبلاگ، فیلم، رسانه ها و شبکه های اجتماعی، با مخاطبان خود به اشتراک گذارند
و برای معرفی و آموزش آن به علاقه مندان اقدام کرده اند.

 

 

0
    0
    ثبت سرویس
    هیچ سرویسی انتخاب نشده استمشاهده همه سرویس ها