Skip to content
عکاسی چیست

عکاسی چیست

جیمز الکینز در کتاب عکاسی چیست؟ با همان لحن تحریک‌کننده و تأثیرگذاری به بررسی قدرت شگفت انگیز و فریبنده عکاسی می‌پردازد که نقاشی رنگ و روغن را در کتاب پرفروش نقاشی چیست مورد بررسی قرار داده است.

مقاله زیر برگرفته شده از کتاب عکاسی چیست اثر “جیمز الکینز “ است.

یادداشت ناشر کتاب 


این کتاب که به طیف و تعداد حیرت انگیزی از تصاویر مزین شده، نشان می‌دهد که آن چه به عکاسی قدرتی منحصر به فرد می بخشد توانایی آن برای بیان دشواری (از دشواری‌های مادی گرفته تا روانی و هیجانی) دیدن است.

سه‌گانه عکاسی 

به گمانم انگیزه نگارش بخش عظیمی از متون حاضر در زمینه عکاسی، سه‌گانه زیر هستند:

  1. اولین این سه‌گانه، نحوه رویکرد عکاسان شهیر پیکره انسان به عکاسی معاصر به مثابه یکی از هنرهای زیباست. این ادبیات شامل متونی از وال، مایکل فربد، دیرمود کاستلو و شماری از روزنامه‌نگاران منتقد و نویسندگان سفارش بگیر است. آن چه برای این افراد اهمیت دارد عبارت است از مدرنیسم، نظام حاکم بر گالری‌ها، بازار هنر و موقعیت عکاسی به مثابه یکی از هنرهای زیبا.

 ۲٫ سه‌گانه دوم اهمیت اجتماعی عکاسی است، موضوعی که گروهی از نویسندگان و حتی ویلیام ولمان رمان نویس را به خود جذب کرده است. آن چه برای این نویسندگان اهمیت دارد موارد استفاده عکاسی به‌عنوان یک عامل پیوند دهنده ی اجتماعی، شاهدی بر جنگ، آیینه ای در برابر طبقات متوسط، رسانه‌ای برای ساخت‌های نژاد و جنسیت، ابزاری سیاسی و یکی از عوامل اصلی تعیین کننده ی فرهنگ بصری ماست.

 

۳ . سه‌گانه سوم نحوه ضبط جهان توسط عکاسی است. نویسندگانی که دغدغه ی این موضوع را دارند در این باره می اندیشند که عکاسی چگونه برای ما خاطره می سازد، چگونه گذشته را در خود حفظ می‌کند، چه طور واقعی به نظر می رسد، چه طور زمان را ضبط می‌کند و چگونه زندگی دیگران را به ما نشان می‌دهد. از نظر این نویسندگان، که بسیاری شان فیلسوف هستند، موضوعات اصلی عکاسی بازنمایی، زمان، خاطره، دیرش، حضور، عشق، فقدان، سوگواری و نوستالژی هستند.

کتاب کوچک (اتاق روشن)

سی سال از زمانی که رولان بارت، «کتاب کوچک» خود با عنوان “اتاق روشن” را منتشر کرد می گذرد. در سال‌‌هایی که از پس آن آمدند عکاسی به بخش مهمی از بازار هنر جهانی و به موضوعی متداول در گروه های دانشگاهی تاریخ و فلسفه ی هنر تبدیل شده است. از آن زمان تاکنون حجم هنگفتی از نوشتار حول موضوع عکاسی و همچنین تاریخ، نظریه، نقد و انجام عملی آن شکل گرفته است.

خواندن «کتاب کوچک» به طور گسترده در کلاس های درس تکلیف می‌شود و منتقدان، تاریخ دانان و هنرمندان در طیف حیرت انگیزی از متون منتشر شده از آن یاد می کنند.

اتاق روشن در کتاب حاضر هم قربانی شده و هم برای آن حکم سنگ محک را دارد، هم در حاشیه قرار گرفته و هم الگوی آن است. ارجاعات مستقیم به آن گذرا و مختصرند، واین درحالی است که محتوای آن به تفصیل مورد تعمیق قرار گرفته است. این کتاب در یک نظر به شدت دانشمندانه به نظر می رسد، و در نظر بعدی گویی چنان از شکوه و تجمل دانشگاهی رهاست که خواننده را سرحال می آورد.
این کتاب بخشی از تاریخ نظریه ی هنر پس از جنگ به شمار می رود و با وجود این همچنان به‌عنوان منبعی برای کسب بصیرت عکاسانه مورد استفاده قرار می گیرد.

اتاق روشن

اتاق روشن نیز مانند نویسنده اش، به تازگی مادرش را از دست داده بود، دچار عدم تعادل است، در یک صفحه موعظه می‌کند و در صفحه ی بعد ناگهان به یک منظومه ی احساساتی یا گفت و گوی نویسنده با خودش تبدیل می‌شود؛
جایی واضح و روشن سخن می گوید و سپس بلافاصله تقریباً غیر قابل فهم می‌شود؛ در جایی دیگر متین و آرام است و سپس تقریباً از فرط اندوه به زوال عقل گرفتار می‌آید. متن ابتدا خواننده را زخم می زند و سپس با نثر زیبا تلاش می‌کند تا زخم هایی را که وارد آورده تسکین دهد.

فکر می کنم واجب است که با کتاب کوچک وعجیب وغریب بارت بنشینیم و برای جذب و درک محتوای آن وقت بگذاریم، نقاط مبهمش را در نظر بگیریم، ببینیم چه چیزهایی را رد می‌کند و چه چیزهایی را می پذیرد.  

اتاق روشن وجه غیر انسانی و عاری از هیجان عکاسی را پنهان می‌کند. موضوع عکاسی تنها نور و حرمان و گذر زمان نیست. عکاسی درباره ی چیزی سخت تر از این هاست. من بر این باورم که عکاسی نوعی درد متداوم تر، کم رنگ تر و غیرشخصی تر به ما ارزانی داشته است. عکس‌ها بارها و بارها آدم ها را وا داشته اند تا جهان را به شیوه ای ببینند که لازم نبوده یا نمی خواسته اند ببینند. چیزهایی که دوست نداریم ببینیم یا نامی برشان بگذاریم…..

عکاسی محصولات خود را به تیم حرفه‌ای ما بسپارید!

واحد عکاسی بسپارید: ۰۹۰۱۲۰۳۶۳۶۳

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا