Skip to content
انتخاب نام فروشگاه

بهترین نام دامنه برای سایت و فروشگاه اینترنتی

آموزش انتخاب نام دامنه و برند

در ابتدا از شما می‌خواهم ویدیو زیر را (که در یوتیوب بارگذاری شده) نگاه کنید تا با نکات انتخاب بهترین نام دامنه برای سایت خود آشنا شوید و بتوانید نامی مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود پیدا کنید.

اسم سایتم را چی بذارم؟ این سوالی بود که یکی از دوستان من چند سال پیش زمانی که می‌خواست یک کسب‌وکار اینترنتی شروع کند پرسید و به دنبال بهترین نام دامنه برای سایت خود می‌گشت و اشتباهی که کرد این بود که اسم کسب‌وکار خود را مشابه کسب‌وکار موفق در آن زمینه انتخاب کرد.

همین تشابه باعث شده بود پس از شناخته شدن سایتش بسیاری از مشتریان خود را از دست بدهد. زیرا آنها به دلیل تشابه بین نام برند او و برند رقیبش به اشتباه خریدهای خود را از سایت رقیب انجام می‌دادند. من تصمیم دارم در این مقاله شما را راهنمایی کنم تا بهترین نام را برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید.

در لوگوی آمازون حرف a با یک فلش به حرف z متصل شده و نشان دهنده این است که در آمازون از a تا z پیدا می‌شود

انواع دسته بندی اسم ها جهت انتخاب نام دامنه مناسب

قبل از اینکه بهترین نام دامنه برای سایت و فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کنید اول بیایید ببینیم نامی که مد نظر شماست جز کدام یک از دسنه بندی‌های زیر است. تمامی اسامی در مجموع به ۷ دسته تقسیم می‌شوند. که در این مقاله هر یک را به‌صورت مختصر توضیح می‌دهم و چند نمونه فروشگاه ایرانی یا خارجی که از آن دسته استفاده کرده‌اند را مثال می‌زنم تا کامل با انواع دسته ها آشنا شوید.

انواع دسته بندی اسم ها جهت انتخاب نام دامنه مناسب

اسامی ناشناس

اولین دسته اسامی ناشناس است که ما آنها را نشنیده ایم و برای ما غریبه هستند و اگر داخل گوگل سرچ کنید معنی خاصی برای آنها وجود ندارد. برای مثال برخی از سایت‌های ایرانی که از اسامی ناشناس برای برند‌های خود استفاده می‌کنند، سایت پونیشا و اسپارد است. این اسامی را صاحبان کسب‌وکار به‌دلیل اینکه حالت نگارش خوبی داشتند ساخته اند و غالبا به گونه‌ای هستند که راحت در ذهن کاربر می‌مانند.

اسامی ناشناس

اسامی توصیفی

دسته دوم اسامی توصیفی هستند که وقتی شما اسم برند را می‌شنوید متوجه نوع فعالیت آن کسب‌وکار می‌شوید. به‌عنوان مثال سایت نوین چرم، مستر بلیط یا ۳SOOTJOBS سایت‌هایی هستند که از اسامی توصیفی استفاده کرده‌اند. وقتی شما اسم این سایت‌ها را می‌شنوید می‌توانید حدس بزنید موضوع فعالیت آن کسب‌وکار چیست. که این ویژگی باعث می‌شود نوع کسب‌وکار در ذهن کاربر تداعی شود و راحتر در ذهن کاربر هک شود.

اسامی توصیفی

اسامی مخفف

اسامی که اسم آنها بلند بوده و صاحبان کسب‌وکار آنها با قرار دادن حروف اول هر جمله اسم شرکت یا اسم برند، یک اسم کوچیک ساخته اند و آن را به‌عنوان اسم برند خود انتخاب کرده‌اند. به‌عنوان مثال سایت توسکا که مخفف توسعه کسب‌وکار ایرانی است از این دسته اسامی است.

اسامی مخفف

اسامی اشاره‌ ای

همانطور که از اسم این اسامی مشخص است این اسامی اشاره دارند به یک اسمی که ممکن است در فرهنگ لغت وجود داشته باشد. که خود این اسامی به سه دسته تقسیم می‌شود.

۱- اسامی واقعی

اسامی که هیچ تغییری در آنها به وجود نیامده است و عینا از آن کلمه به‌عنوان اسم برند خود استفاده کرده‌اند. از جمله این سایت‌ها می‌توان به آنتن، شیپور، دیوار و آپارات اشاره کرد، در این اسامی هیچ تغییری به وجود نیامده است و آن اسم را مستقیما از فرهنگ لغت پیدا کرده و به‌عنوان اسم برند استفاده کرده‌اند.

البته پیدا کردن این نوع اسم سخت است و شما باید فرهنگ لغت را به صورت کامل مطالعه کنید تا بتوانید یک اسم مناسب پیدا کرده و ثبت کنید. از طرفی خریداری دامنه و پیدا کردن آی دی آزاد آن در شبکه‌های اجتماعی سختیای خودش را در پی دارد.

۲- اسامی مرکب

دسته دوم از اسامی اشاره‌ای، اسامی مرکب هستند. که ممکن است یک بخش از این اسامی با معنی و یک بخش بی معنی باشد. البته امکان دارد هر دو بخش با معنی باشد، برخی از سایت‌ هایی که از اسامی مرکب برای کسب‌وکار استفاده کرده‌اند می‌توان به سایت‌های سلام، شفاجو، دارویاب اشاره کرد. در این دسته کلمات ترکیبی انگلیسی فارسی طرفداران بیشتری پیدا کرده چرا که پیدا کردن نام ترکیبی فارسی و انگلیسی بسیار ساده تر است مثل سایت دیجیکالا که کلمه انگلیسی دیجی از ابتدای دیجیتال به کلمه فارسی کالا اضافه شده یا سایت زیباباکس یا الوپیک شما با همین ایده می‌توانید نام های احتصاصی جالبی بسازید مثل ترکیب هر کلمه ای با کلمات دیجی باکس الو و ….

۳- اسامی خلق شده

دسته آخر اسم های اشاره ای، اسامی خلق شده یا ابداعی هستند. به این صورت که خود صاحبان کسب‌وکار آنها را خلق کرده‌اند و ممکن است کاملاً بی معنی باشد یا یک بخش آن بی معنی و یک بخش ساختگی باشد.

نمونه آنها در سایت‌های ایرانی میتوان به تلوبیون که اسم تلوزیون را یک مقدار تغییر داده‌ اند و آن را به تلوبیون تبدیل کرده‌اند اشاره کرد، یا مثلاً سایت آچاره که به آخر اسم آچار یک (ه) اضافه کرده‌اند تا ترکیب زیبایی از کلمه آچار و چاره را تولید کرده باشندد. یا نمونه دیگر آن فیلیمو که از دو بخش فیلم و (و) به وجود آماده است. که ثبت کردن نام دامنه این اسامی و همچنین پیدا کردن شبکه‌های اجتماعی آنها راحتر است.

اسامی اشاره ای

اسامی بصری

برای مثال شرکت آمازون اسم برند خود را آمازون ثبت کرده است، همان طور که می‌دانید آمازون اسم بزرگ‌ترین جنگل جهان است. زمانی که از موسس شرکت آمازون پرسیدند که چرا اسم شرکت خود را آمازون گذاشته اید؟

در جواب آنها گفت در جنگل آمازون هر نوع جانوری پیدا می‌شود و در کسب‌وکار من هم هر چیزی که بخواهید پیدا می‌شود ومدعی است، از a تا z رو می‌فروشد که حتی روی لوگوی خودش با استفاده از یک فلش a را به z وصل کرده است. با انجام این کار هر زمان که فردی لوگوی شرکت آمازون را می‌بیند، مطمن می‌شود هر چیزی که می‌خواهد را میتواند از این فروشگاه خریداری کند.

این دسته از اسامی، اسامی بصری هستند. اسامی که یک تصویر را در ذهن مخاطب شما به وجود می‌آورند. برای مثال می‌توان به شرکت Red Bull (گاو سرخ) اشاره کرد که در این شرکت نوشابه های انرژی زا تولید می‌شود. با دیدن لوگوی شرکت Red Bull این تصویر در ذهن مخاطبش ایجاد می‌کند که وقتی شما این نوشابه ها رو استفاده کنید، مثل یک گاو قدرتمند می‌شوید و می‌توانید سراغ کار‌های خود بروید و آنها را به سرعت انجام دهید.

نمونه های ایرانی این نوع اسامی می‌توانیم به اسم بلد و نشان اشاره بکنیم. برای مثال اپلیکیشن بلد  که یک اپلیکیشن مسیریاب است، می‌گوید من همه چیز رو بلدم یا مثلاً اپلیکیشن نشان ادعا دارد هر جایی که میخواهید را بهتون نشان می‌دهم و این اسم را به‌عنوان اسم برند خود استفاده کرده است.

اسامی بصری

اسامی خارجی

زبان ما فارسی است و هر چقدر می‌گردیم نمی‌توانیم یک اسم مناسب پیدا کنیم یا پس از پیدا کردن نام مناسب نمی‌توانیم آن را ثبت کنیم، برای همین به سراغ اسامی خارجی که برای کشور دیگری هستند می‌رویم که هم اسم زیبایی داشته باشندد و هم دامنه‌ی آنها آزاد باشد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به اسم چی توز اشاره کنیم.

اسامی خارجی

اسامی چکیده

خوب می‌رسیم به دسته آخر، که اسامی چکیده هستند. همانطور که از اسم این اسامی مشخص است خیلی کوچیک بوده و یکی از مهمترین ویژگی آنها این است که هم راحت خوانده می‌شوند و هم راحت نوشته می‌شوند، کلا هدف از انتخاب این اسم‌ها این است که سریعتر در ذهن مخاطب جا گرفته و مخاطب شما آن را راحتر تلفظ بکند و در هنگام نوشتن آن هم راحت باشد.

می‌توانیم از نمونه‌ی ایرانی این اسم‌ها به اسنپ اشاره بکنیم و برخی از سایت‌های خارجی که از این دسته هستند می‌توانیم Trello و ROLEX را نام ببریم. فراموش نکنید این اسم‌ها اصلاً مهم نیست که معنی داشته باشندد یا نداشته باشندد، تنها هدف استفاده از این اسامی این است که هم راحت نوشته شوند و هم به راحتی خوانده شوند.

اسامی چکیده

نکات انتخاب بهترین نام دامنه برای سایت و فروشگاه اینترنتی

حالا که کامل با دسته اسامی آشنا شدیم به سراغ مرحله بعد میرویم. در این مرحله می‌خواهیم بهترین نام دامنه برای سایت و کسب‌وکار خود انتخاب کنیم. جهت انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود از شما می‌خواهم تمامی این نکات را در حین انتخاب نام برای فروشگاه اینترنتی خود انجام دهید.

آینده نگری در مورد کسب‌وکار تان

در این مرحله باید ببینید فعالیت شما قرار است چه حسی را به کاربر انتقال دهد و نکته مهم دیگه این است که باید اینده نگری داشته باشید و از خودتان بپرسید که من در آینده قرار است چه مواردی را به کسب‌وکار م اضافه بکنم؟ آیا قرار است در همین حوزه فعالیت بکنم یا کسب‌وکار خودم را گسترش بدهم؟

انتخاب نام خوش آوا برای فروشگاه اینترنتی

وقتی که یه اسم انتخاب می‌کنیم، مردم این اسم رو صدا می‌زنند و زمانی که از این اسم در تیزرهای تبلیغاتی‌مان استفاده می ‌کنیم باید دارای ریتم باشد و به راحتی در ذهن کاربر هک شود. اینجاست که ما از روانشناسی صدا برای انتخاب اسم استفاده می‌کنیم.

در روانشناسی صدا در مرحله اول ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که در یک یا دو کلمه قصه کسب‌وکار مان را به مخاطب منتقل بکنیم و دوم اینکه اسمی که انتخاب می‌کنیم باید جوری باشد که مخاطب ما جهت حفظ کردن آن  هیچ تلاشی نکند و بدون اینکه خودش بخواهد حفظش بکند تا همیشه اسم فروشگاه اینترنتی ما در ذهنش باقی بماند.

درباره روانشناسی صدا باید بگویم که اسم شما باید مثل یک موزیک باشد، طوری که وقتی کاربر شما آن را می‌شنود راحت بتواند حفظش کند. اسم های خوبی که در ایران است و بسیار خوش آوا بوده می‌توانیم به اشی مشی و نمونه خارجی آن به کوکاکولا  اشاره بکنیم.

پس هر اسمی که می‌خواهید انتخاب کنید ببینید ریتم دارد یا خیر و فراموش نکنید اگه ریتم نداشته باشد حفظ کردن آن می‌تواند برای مخاطبتان سخت باشد، در صورتی که اگر مثل یک شعر باشد و ریتم داشته باشد، مخاطب خیلی راحت آن را حفظ کرده و در زمان تبلیغات هم هزینه کمتری را پرداخت می‌کنید.

استفاده از طوفان فکری

برای انتخاب نام مناسب می‌توانیم از طوفان فکری نیز استفاده کنیم. می‌توانیم چند نفر از دوستانمان که در این حوزه فعالیت می‌کنند را دعوت کرده و از آنها بخواهیم ۲۰ یا ۳۰ تا اسم کوچک که دارای ریتم باشندد را روی کاغذ بنویسند تا بتوانیم یک اسم مناسب پیدا کنیم.

کوتاه و مختصر

همانطور که در ابتدا مقاله اشاره کردم، نامی که برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب می‌کنید باید کوتاه باشد. برای اینکه کاملاً متوجه اهمیت این موضوع بشوید بیایید خودمان را به جای کاربران خود قرار دهیم. برای شما نوشتن یک نام کوتاه راحت تر است یا یک نام طولانی؟ یک نام کوتاه را راحت‌ تر حفظ می‌کنید یا یک نام بلند را؟

پس اهمیت این موضوع را فراموش نکنید و سعی کنید دامنه‌ای که خریداری می‌کنید کمتر از ۸ حرف باشد. البته می‌دانم پیدا کردن دامنه کوتاه بسیار سخت است و ممکن دامنه مناسبی پیدا نکنید اما در صورتی که نام مناسبی پیدا نکردید سعی کنید نهایت نامی که انتخاب می‌کنید بیشتر از ۱۰ کاراکتر نشود.

از نام هایی دو آوایی استفاده نکنید

حتماً خودتان می‌دانید برخی از کلمات هستند که نوع نوشتن آنها در انگلیسی به چند شکل است. برای مثال می‌توانیم دوست را مثال بزنیم که به چند حالت نوشته می‌شود مثل: doust, doost, dust, dost.

اگر شما از این دسته اسامی استفاده کنید با دو مشکل بزرگ مواجه می‌شوید، اولین مشکل این است که ممکن است کاربران شما نتوانند به صورت درست نام دامنه شما را جستجو کنند و اما در دومین مشکل ممکن از پس از معروف شدن فروشگاه اینترنتی شما، رقبای شما شکل‌های دیگر نگارشی دامنه شما را خریداری کنند و از اعتبار شما سوء استفاده کنند.

پس فراموش نکنید که در حین خرید دامنه سعی کنید دامنه‌ای را خریداری کنید که همه‌ی مردم به راحتی آن را نوشته و فقط به یک شکل نوشته شود.

ابزارهای کمکی جهت انتخاب بهترین نام دامنه برای سایت

تنها انتخاب اسم کافی نیست و شما باید چک کنید ببینید دامنه com. یا دامنه ir. قابل ثبت است. همچنین باید ببینید پیج اینستاگرام، یوتیوب، آپارات، فیسبوک و… آزاد است یا خیر. حالا من میخواهم دو ابزار عالی برای انتخاب نام مناسب و کوتاه، همچنین ابزاری جهت بررسی آزاد بودن شبکه‌های اجتماعی نام مورد نظر شما معرفی کنم.

سایت پیشنهاد دهنده بهترین نام دامنه

اگر شما بدنبال یک نام خوب برای برند خود هستید اما موفق نشده اید نامی مناسب برای برند خود پیدا کنید، ابتدا در سایت NameQL.com عضو شده و سپس در بخش جستجو یک کلمه کوچیک سرچ کنید. به‌عنوان مثال می‌خواهید یک سایت راه‌اندازی کنید که قرار است درون آن فیلم قرار دهید، خوب اولین سوالی که از خودتا می‌پرسید این است که ویدیوهای کوتاه معمولاً به چه اسمی بیشتر شناخته می‌شوند؟

این سایت‌ها بیشتر با اسم clip یا video شناخته می‌‍شوند، که وقتی شما کلمه vid را جستجو می‌کنید، کلمه های کوتاه بسیاری که بعضی از آنها دارای ریتم می‌باشندد را به شما نمایش می‌دهد. حتی این سایت به ما نشان می‌دهد که آیا دامنه های com. آن قابل ثبت است یا خیر (کلمه هایی که کمرنگ هستند دامنه های com. آنها قابل ثبت نیست)

سایت پیشنهاد دهنده بهترین نام دامنه

سایت چک کردن نام در شبکه‌های اجتماعی

انتخاب نام دامنه مناسب همه‌ی آن چیزی نیست که ما می‌خواهیم و حتماً باید چک بکنیم که آیا شبکه‌های اجتماعی آن قابل ثبت هستند یا خیر. برای انجام این کار وارد سایت Namechk.com می‌شویم و در بخش جتسجو نام دامنه مورد نظرمان را جستجو می‌کنیم، که در بخش اول به ما انواع دامنه های خارجی قابل ثبت را نشان می‌دهد.

در بخش پایین آن به ما نشان می‌دهد که این اسم در کدوم یک از شبکه‌های اجتماعی آزاد است.

حال اگر دیدید مثلاً فیسبوک و یوتیوب نام مورد نظر شما آزاد است شما می‌توانید در ابتدا آنها را فعال کرده، سپس به کمک فیسبوک شما می‌توانید به اینستاگرام پیام دهید و به آنها بگویید من وبسایتی با این اسم دارم، پیج فیسبوک و یوتیوب آن را نیز فعال کرده‌ام ولی یه نفر قبلا اینستاگرام این اسم ثبت کرده است و برند من را خراب کرده است.

خوب اینستاگرام در ابتدا سایت شما را چک می‌کند، اگرفیسبوک و یوتیوبش اسم مد نظرتان شما ثبت شده باشد و همینطور سایت خوبی داشته باشید. اینستاگرام ای دی آن اسم را نیز به شما می‌دهد و بعد شما می‌توانید به تویتر پیام دهید و از آنها بخواهید که آی دی آن اسم را به شما بدهد، که تویتر نیز مثل اینستاگرام در ابتدا تمامی موارد را چک می‌کند و اگه مشکلی نداشته باشد، آی دی مورد نظر شما به شما می‌دهد.

اینجاست که شما می‌توانید یک اسم کوچک و ریتم دار که دامنه com. و شبکه‌های اجتماعی آن نیز آزاده است را ثبت کنید.

سایت چک کردن نام در شبکه‌های اجتماعی

ثبت دامنه

بعد از اینکه دامنه مورد نظرتان را پیدا کردید حالا نوبت به ثبت آن می‌رسد که به راحتی در گوگل، خرید دامنه را سرچ می‌کنید. که وارد یکی از سایت‌هایی که گوگل به شما نشان می‌دهد شده. بعد عضویت در آنها می‌توانید دامنه مورد نظرتان را خریداری کنید. که من به شما سایت ایران سرور و نت افراز را معرفی می‌کنم.

مراحل ثبت دامنه

من برای مثال خرید دامنه از سایت ایران سرور رو آموزش می‌دهم. پس از ورود به سایت ایران سرور، در بخش ثبت دامنه، ثبت دامنه عمومی را انتخاب می‌کنید و بعد در بخش جستجو اسم دامنه مورد نظرتان را جستجو کنید که پس از چند لحظه به شما نشان می‌دهد با کدام یک از پسوندها قادر به ثبت دامنه هستید.

نکته مهم

وقتی که شما دامنه com. ثبت می‌کنید سعی کنید حتماً دامنه ir. همان اسم را نیز ثبت کنید. تا خیالتان راحت باشد که بعدا کسی نمی‌تواند درایران پسوند ir. برند شما را ثبت کند و از اعتباری که شما به دست آورده‌اید سوء استفاده کند.

برای ثبت دامنه ir. حتماً باید در سایت ایرانیک ثبت نام کنید و اطلاعات خود را در این سایت تکمیل کنید. و فراموش نکنید که ممکن است چند روز طول بکشد تا دامنه ir. شما ثبت شود. پس اگر بعد از خرید دامنه متوجه شدید که دامنه شما ثبت نشده اصلاً نگران نباشید.

سخن نهایی

من در این مقاله تمام موارد لازم جهت انتخاب بهترین نام دامنه برای سایت و برند را به شما توضیح دادم و اگر سوالی دارید حتماً آنرا در بخش نظرات بنویسید که هر چه سریعتر من یا همکارانم به آن پاسخ بدهیم، البته که می‌توانید با متخصصین بسپارید تماس بگیرید تا بتوانید یک نام مناسب برای کسب‌وکار تان پیدا کنید.

خدمات لجستیک هوشمند بسپاریدآیا سایت اینترنتی یا فروشگاه شما راه‌اندازی شده است؟
از لجستیک هوشمند بسپارید، بهترین خدمات را دریافت کنید.

برای این نوشته 4 نظر ثبت شده است

  1. من کاملا چوب انتخاب اشتباه اسم رو خوردم و یکبار بخاطر اینکه حرف ه در زبان انگلیسی آخرش به h میرسه و هم با e مینویسن ضرر کردم مثل کلمه خواننده که دو جور نوشته میشه khanande و khanandeh
    برای سایت جدیدم الان خوندن این مقاله کمک کرد تا درگیر یه اشتباه دیگه نشم

    1. سلام خیلی خوشحالم که مقاله ما براتون مفید بود
      خوشحال میشم اگه سوالی دارید حتما از ما بپرسید تا برای انتخاب نام دامنه مناسب شما را راهنمایی کنیم

  2. سلام من می‌خوام یه سایتی بزنم که شامل چند قسمت باشه مثل لباس صنایع دستی و خوراکیجات..نمی‌دونم چی بذارم

  3. سلام من میخوام یک سایت
    محتوایی که میخوام قرار بدم اینا هستن
    مانگا مانها مانهوا کمیک ناول لایت ناول وبتون
    رمان انواع کتاب از اموزشی تا کتاب دساتان
    انیمه فیلم و سریال
    موزیک ایرانی و خارجی و .‌ اوپینگ .
    قرار بدم همش با ترجمه و ویرایش شده توسط سایت خودم
    بنظرتون اسم این سایت رو چی بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا