Skip to content
استراتژی بازاریابی محتوا

۹ اشتباه رایج در استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا  یکی از موثرترین استراتژی های بازاریابی است که از نظر هزینه و دسترسی امروزه گزینه اول دیجیتال مارکتینگ است. تمام مواردی که برای تولید محتوا لازم دارید این است که با یک روند مناسب مثلاً چندین بار در هفته چندین مقاله بنویسید و آن را منتشر کنید. استادانه تولید محتوا کنید ، جست و جوی بهینه داشته باشید، محتوا به شدت بصری و کاربر محور باشد. بازاریابی محتوا یک روش کاربردی دیجیتال مارکتینگ های مدرن است اما انجام آن کار ساده ای نیست و در آینده چالش برانگیزتر هم می‌شود.

در مقاله ی زیر ۹ اشتباه رایج استراتژی بازاریابی محتوا بیان شده است.

9 اشتباه رایج

اشتباه ۱ : محتوای عالی تولید نکنید

شما باید بهترین تلاش خود را انجام دهید و برای محتوای تولید شده بسیار وسواس داشته باشید مهم نیست محتوای شما کجا منتشر شده یا شما چه نویسنده خبره ای هستید، اگر ضعیف بنویسید بدانید محتوای ضعیف به خوبی درک نمی‌شود و اگر خوش شانس باشید گوگل به سادگی صفحه رادر سندباکس قرار داده و یا آن را در صفحه ی ۴۹ از نتایج گوگل  دفن می‌کند. به طور صادقانه اگر کسی متن ضعیف شما را نخواند خیلی بهتر است از اینکه آنرا بخواند و به‌خاطر ضعیف بودن و موجبات شادی دوستانش بخواهد آنرا به اشتراک بگذارد.
در صورتیکه مطلب شما خوانده شود خواننده ی آن نمیتواند استفاده ی زیادی از آن کند.

خواننده ای که با مشکلات دستوری و گرامری مواجه شود به جای تمرکز کردن روی محتوا و لذت بردن از آن روی مشکلات آن تمرکز می‌کند. به احتماًل زیاد این فرد در خدمات آنلاین شما اشتراک نمی گیرد و یا از خدمات شما استفاده نمی‌کند یعنی کلا هر چه ریسیده اید پنبه خواهد شد.

محتوای متنی بهتر و کاملتر نتیجه ی بهتری خواهد داشت برای بهبود محتوا چند نکته باید واضح و روشن باشد :

  • داشتن سبک یکنواخت و ماندگار در طول نوشتار
  • عاری بودن از غلط املائی
  • دارای تصاویر مرتبط
  • پیدا کردن مشکلات و ابهامات و بهبود بخشیدن به آن
  • در الویت قرار دادن افزایش کیفیت محتوا و رها نکردن آن  بعد از انتشار به حال خود

بهترین محتوا

اشتباه ۲ : محتوای کاربردی تولید نمی‌کنید

به یاد داشته باشید نوشتن یک مقاله ی خوب یک بحث است اما نوشتن درباره موضوعی کاربردی موضوعی دیگر. اگر مقاله شما مشکلی را حل نمی‌کند یا سئوالی را پاسخ نمی‌دهد
بهتر است اصلاً آن را ننویسید .

چگونه سودمندی مطالب خود را بهبود می بخشید ؟

  • با کاربران خود در ارتباط باشید و از آن‌ها بپرسید چه بنویسیم
  • با بررسی لیست جستجوی کاربران در سایت شما سئوالاتی که با آنها درگیر هستند را شناسایی کنید
  • در پایین مقالات خود بخشی را برای درج نظرات کاربران تعبیه کنید و پاسخ آن‌ها را با شرح کامل به متن مقاله خود اضافه کنید

اشتباه ۳ : اگر به جای آموزش به فکر فروش هستید

به یاد داشته باشید تمرکز بازاریابی محتوا اول آموزش و دوم فروش است. در حالت ایده ال نباید تا انتهای مقاله و یا ویدئو که برای آموزش گذاشته است به معرفی خود و یا شغل تان بپردازید. هدف این است که به خواننده ی خود بیاموزید که چگونه یک مشکل را حل کند پس تا انتهای انتقال مطلب و جلب رضایت او هرگز حرفی از خودتان به زبان نیاورید و نگران ندیده شدن نباشید .
به‌عنوان مثال اگر خواننده ی مقاله یا بیننده ی ویدئو بخواهد بداند که چگونه باتری ماشین را تعویض کند بدون حاشیه رفتن باید اصل کار را به‌صورت دقیق و با تمام جزئیات به او معرفی کنید.

به یاد داشته باشید رقبای شما در حال تولید همین آموزش ها با کیفیت بهتر هستند

اشتباه ۴ : دانش کافی درباره موضوع محتوا ندارید

هنگام ایجاد محتوا برای بازاریابی یک محصول و یا ارائه خدمات، باید بدانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید برای اینکه اطمینان حاصل کنید که می دانید در مورد چه چیزی می‌خواهید صحبت کنید باید در آن تجارب زیادی کسب کرده باشید و اطلاعات لازم در آن زمینه را داشته باشید تا به حد کافی برای مخاطبان خود قابل اعتماد باشید. اگر به تنهایی قادر به انجار این کار نیستید می‌توانید از افراد معروف در آن زمینه بخواهید تا شما را تائید کنند و این تائیدیه ها را در صفحه خود منتشر کنید.

اشتباه ۵ : شما هدفی از انتشار محتوا ندارید

هدف گذاری محتوا

آیا طرح خاصی برای محتوای بخصوصی که می‌خواهید برای شرکت خود منتشر کنید دارید؟
به‌عنوان مثال باید بدانید که جدیدترین ویدئوهای شما می‌خواهید از طریق شبکه‌های اجتماعی به سرعت ویروسی شود یا برای یک صفحه فرود (Landing Page ) باشد.

اگر هدف ویدئوی وایرال و  ویروسی شدن باشد باید ویدئویی ساخته شود که خوش ساخت تر، فعال تر و پر جنب و جوش تر باشد تا مردم را به فکر وادارد تا بخواهند در مورد آن صحبت کنند و به آسانی و راحتی آن را به اشتراک بگذارند و اگر محتوای مورد نظر شما برای صفحه محصول و یا سایت شرکتی باشد بیشتر باید روی آنچه که برای فروش دارید تمرکز کنید.

اشتباه ۶ : بی توجهی به محتوای همیشه سبز

شاید بدتان نیاید محتوای شما هم برای امروز و هم آینده ارزشمند و مفید باشد. یک محتوا میسازید و سال ها از بازخوردهای افراد لذت میبرید. می گویید نمی‌شود ؟ نداریم ؟ آیا آموزش تایپ کردن چیزیست که مدام تغییر کند؟ ولی آموزش نرم‌افزار ورد ۲۰۱۹ چطور؟
محتوای همیشه سبز هر محتوایی است که یک نمای کلی در مورد یک موضوع را ارائه می‌دهد که اطلاعات آن از ده سال گذشته تا به امروز یا امروز تا تا آینده صحیح باشد.

یک مثال دیگر می‌تواند مقاله ای در مورد زمین باشد که می گوید این سیاره ی سوم  از خورشید است و ۳۶۵ روز طول می کشد تا یک دور کامل بدور خورشید بچرخد  این حقایق هر زمانی که تصمیم به منتشر کردن آنها را گرفتید هیچ گاه تغییر نمی‌کنند و همواره دقیق هستند. چنین محتوایی بسیار ارزشمند هستند و ارزش کار زیادتری دارند زیرا میتوان امروزه در یک پست وبلاگ ، کتاب الکترونیکی و در آینده به‌عنوان بخشی از یک وبینار و یا بعنوان محتوای رسانه های اجتماعی هفته ها، ماه ها و یا سال ها از آنها استفاده کرد.

محتوای همیشه سبز یا EverGreen Content این امکان را می‌دهد تا مشتریان را بازاریابی کنید و احتماًلاً بدون نیاز به صرف وقت و هزینه برای مطالب جدید از همان منبع درامد زایی داشته باشید.

اشتباه ۷ : آنچه خود می‌خواهید را بگویید نه آنچه مخاطبتان می خواهد بشنود

این یک واقعیت است که همه ما دوست داریم درباره انچه مورد علاقه ماست صحبت کنیم ولی در دنیای تجارت بهتر است ببینیم مخاطب ما کیست و دوست دارد جه بشنود یا بخواند هنگام ایجاد محتوا با هدف نهایی از بازاریابی یک کالا یا ارائه خدمات باید مخاطب هدف خود را بشناسید .فهم مخاطبان و مورد هدف قرار دادن آنها بسیار مهم است برای یک کمپین موفقیت آمیز در بازاریابی محتوا ابتدا باید مخاطبان خود را شناسایی کنید و بفهمید چه مواردی موردنیاز است سپس اقدام به ایجاد محتوا کنید

استراتژی محتوا

برای اینکه بیشترین بازدهی را داشته باشید. فکر کردن به ایجاد محتوای مورد پسندمخاطبان باعث می‌شود که بروی تولید محتوای خاص و دوست داشتنی متمرکز شوید و در نهایت این سطح از محتوا باعث متمرکز و افزایش خلوص مشتریان بالقوه خواهد شد.

اشتباه ۸ :محتوای شما از کانال نامناسب منتشر شود

بازاریابی محتوای خود در شبکه‌های اجتماعی بهترین و ارزانترین راه برای در معرض دید قرار گرفتن است. حتماً می دانید که شبکه‌های اجتماعی مختلف خاطبان خاص خود را دارند در ایران اینستاگرام کاربران عمومی را دارد توییتری ها بیشتر کامپیوتری هستند و فعالان شبکه لینکدین بیشتر افراد فعال در حوزه کسب‌وکار هستند و مخاطبان ایرانی فیس بوک بیشتر ایرانی های مقیم خارج هستند و البته که در همین اینستاگرام ماهیت هر صفحه با هم تفاوت دارد.

اشتباه ۹ : عدم بهینه سازی محتوا با سئو

غالبا بازاریابان محتوا و سئو کارها در رابطه با چگونگی مشکلات رشته ی خود دارای اختلاف نظر هستند. سئو همان چیزی است که میتواند کاهش هزینه ی تلاش مشتری برای پیدا کردن شما کمک کند. با این حال سئو بیشتر استفاده از کلمات کلیدی یا عبارات مترادف با موضوع محتوا به امید رسیدن به مکان بالاتر در نتایج موتور جست و جو (SERP)  است .
شما باید صفحه اول موتورهای جستجو را نشان کنید. یک ضرب المثل گوگلی میگه اگر رازی دارید که میخواهید کسی از آن با خبر نشود آن را در صفحه دوم گوگل دفن کنید!

پس برای گرفتن بازخورد از محتوای خود حتماً باید آن را با تکنیک های سئو بهینه کنید علاوه بر این شما حتی باید بدانید که چگونه محتوا را برای توییتر،فیس بوک و سایت‌های اجتماعی دیگر بهینه سازی کنید.
با این کار می‌توانید با بیشترین صرفه جویی در هزینه تبلیغات شانس خواندن محتوای خود و در نهایت  شانس فروش آنچه که باید به‌فروشید را افزایش دهد .

نتیجه گیری

بازاریابی محتوا یکی از موثرترین ، مقرون‌به‌صرفه ترین راه های فروشین کالا و ارائه خدمات است که اگر بدرستی انجام شود شما را شگفت زده خواهد کرد. با ایجاد محتوا افراد می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند،
از آن بیاموزند و با دیگران به اشتراک بگذارند و شانس مشاهده شدن به‌عنوان یک منبع معتبر در صنعت خود را افزایش دهید. اگر این محتوا را با هدف گسترش کسب‌وکار خوب مطالعه کردید ولی مایل نیستید راه های پر فراز و نشیب بازاریابی محتوا را خودتان انجام دهید محموعه “بسپارید” با انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ آماده است تا به اصولی ترین شیوه شما را در میان همکاران خود مطرح کند.

 

 

 

 

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا